About Us

img_002
meric-dagli-xxbh8yBkFVM-unsplash
futurisme-mailversie959x633
repentand-seekchristjesus-pMhS-1SzOEc-unsplash

WAT

De digitale kunstjuf bestaat uit 450 verschillende onderdelen:

20 Thema’s

20 x 5= 100  opdrachten die meestal individueel, in groepjes of klassikaal kunnen worden uitgevoerd in 1 of 2 lesuren.
Regelmatig wordt gevraagd of de leerlingen hun werk evalueren, vergelijken met andere werken van leerlingen of vergelijken met voorbeelden van kunstwerken, zodat leerlingen leren te reflecteren op eigen werk en dat van anderen.
Heel regelmatig moeten de leerlingen onderzoek doen om tot een ontwerp van een werkstuk te komen, onderzoekstechnieken worden zo geoefend.
20 kunstenaars die een eigen opdracht hebben, bij elk thema.
20 x 3= 60 gedichten- tekenopdrachten waarin gevraagd wordt een gedicht van een illustratie te voorzien.
20 x 12=240  tekenopdrachten die het out-of-the-box denken stimuleren.

Projecten

6 projecten die meerdere lessen beslaan, die in een verdieping voorzien van een bepaald thema/ vaardigheid.

Projecten die het ruimtelijk inzicht stimuleren.

6 projecten die oefening geven in 3 D tekenen, ruimtelijk tekenen, perspectief.

Leren kijken

3 projecten die de leerling oefenen in waarneming.

Ontwikkeling van de motoriek

6 projecten die de fijne motoriek van de leerling stimuleren.

Burgerschap

9 feestelijke projecten die alles te maken hebben met burgerschap.

WAAR

De digitale kunstjuf kun je op je digibord aanbieden, je kunt de leerlingen met een tablet in een groepje of individueel de opdrachten laten maken. Je kunt alle lessen in pdf format downloaden en uitprinten.

Bijna alle lessen kunnen makkelijk gewoon in de klas uitgevoerd worden, voor sommige lessen is toegang tot een computer, tablet met internetverbinding nodig, voor een enkele opdracht een mobieltje, een camera, kopieermachine of een fototoestel.
Voor sommige lessen , zoals een opdracht houtbewerking, figuurzagen is een bescherming voor de tafels aan te raden.
Er zijn opdrachten die gedeeltelijk buiten moeten worden uitgevoerd. 

OSL-32
mitchell-orr-CmnXpswx8QQ-unsplash
chris-karidis-pioqhjg5a1u-unsplash (1)

HOE

Je kan de digitale kunstjuf op verschillende wijze gebruiken. 

1. Je kan de digitale kunstjuf op het digibord zetten en de stappen van te voren samen behandelen. Daarna kun je de illustratie die behoord bij de opdracht groot op het bord zetten als ondersteuning, of de stappen laten staan als geheugensteun.
2. Je kan de leerlingen in groepjes verdelen en ze met een tablet of laptop op pad sturen.
3. Leerlingen kunnen individueel met een tablet een opdracht maken, vooral de tekenopdrachten en de gedichten opdrachten zijn hier heel geschikt voor.
4. Je kunt natuurlijk ook zelf de opdracht aan de hand van de pdf’s zelf uitleggen en begeleiden. Van iedere les is een downloadbare en printable les gemaakt.

 

compositie-no.-ii-piet-mondriaan-48977-copyright-kroller-muller-museum

WIE

De digitale kunstjuf wordt gemaakt door een echte analoge juf uit het speciaal onderwijs, Annemarie Hofman.
Na een paar jaar lessen zoeken op pinterest, diverse (hele leuke) websites, in de oude methodes aanwezig op school besloot zij om haar eigen lessen te verzamelen en te structureren, en overzichtelijk “ergens” online te zetten, zodat ze op de twee scholen waar ze werkzaam was, ze altijd al haar lessen bij de hand had.
Zo ontstond de digitale kunstjuf.
Grote behoefte om een doorlopende leerlijn te ontwikkelen zorgde ervoor dat de lessen steeds meer gestructureerd werd en aansloot bij leerlingen, die behoefte hebben aan ontwikkeling.

dsc_0229
saffu-DKXqf-NE-2Q-unsplash
tim-rebkavets-B5PNmw5XSpk-unsplash